13 oktober 2009

Aardappel- en venkel soep

Het begint voelbaar kouder te worden en dan gaat er niets boven een lekker stomend kommetje soep. Hieronder een recept uit Hus&Hem.

Voor 6-8 personen
8 aardappelen
4 gele uien
2 knoflookteentjes
4 stukken venkel
2 eetlepels boter
1 1/2 liter kippenbouillon
2 zakjes saffraan
2 theelepels thijm
zout en zwarte peper
5 dl crème fraiche

Schil en snij de aardappelen in kleine stukjes. Snij de uien, plet knoflookteentjes en snij de venkel klein. Bak de boter, ui, knoflook en venkel in een grote pan een paar minuten tot het glazig is. Voeg de bouillon, thijm en saffraan toe. Kook in de massa de aardappelen ongeveer 20 minuten (of totdat de aardappelen en venkel gaar zijn). Pureer de groente tot een romige soep. Breng deze kort aan de kook. Roer ongeveer 2dl crème fraiche door de massa. Breng de soep op smaak met zout en peper. Serveer met een lekker stuk rustiek brood, kaas en eventueel wat extra crème fraiche.

SMAKELIJK ETEN!

3 opmerkingen:

  1. Hey! wat leuk dat je even langskwam op mijn blog . ik hou ju ook altijd bij via mijn reader ;)
    groetjes, desiree

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,

    Afgelopen zaterdag deze soep gemaakt voor een dineetje met vrienden. Het was een gigantisch succes. Iedereen wilde het recept hebben. Ik heb eerlijk verteld dat het recept van deze site kwam. De ink is gemaild naar de receptenvragers en ik denk dat je er dus een paar "fans" bij hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Charlotte. Wat goed dat het zo'n succes was. En thanks voor weer wat nieuwe Lille Lykke ambassadeurs. Die kunnen we niet genoeg hebben! Zit nu zelf midden in de administratie en moet zeggen dit brengt 1000x meer een smile op mijn gezicht dan cijfertjes. Hoe leuk die ook kunnen zijn....
    Groetjes en bedankt, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen